Lokala regler för Kumla GK 2024

1. Out of Bounds, Regel 18:
Markeras av vita pinnar och/eller vita linjer.
Markering av Out of Bounds mellan hål 13 och 14 gäller endast vid spel av hål 13.

2. Pliktområden, Regel 17:
Det röda pliktområdet till vänster på hål 15 är definierat som ”oändligt” pliktområde

3. Onormala banförhållanden, Regel 16:

A. Mark under arbete
a. Vitmarkerade områden.
b. Myrstackar
c.  Skuren grästorvs skarv.
d. Jordfasta stenar och berg i dagen på den finklippta delen av spelfältet.
e. Skador i bunker förorsakat av kraftigt regn eller bevattningsanläggning.
f. Grus- och sandfyllda dräneringar.

Lättnad kommer inte att tillåtas när hål gjort av djur eller skuren grästorvs skarv enbart inverkar på spelarens stans.

B. Oflyttbart tillverkat föremål:
a.  Pinnar som markerar avståndet 150 meter till greenens mitt.
b.  Träd markerade med stödpinne.
c.  Pinnar som markerar Out of Bounds mellan hål 13 och hål 14 är oflyttbart tillverkat föremål endast vid spel av hål 14.
d.  Vid lättnad för nätet på hål 9 måste spelaren fastställa närmaste punkt för fullständig lättnad utan att mäta över, genom eller under nätet.
e.  Elstängslen på banan är oflyttbara tillverkade föremål och lättnad får tas enligt Regel

C.  Oflyttbart tillverkat föremål nära greener:
Lättnad från störande inverkan av ett oflyttbart tillverkat föremål får tas enligt Regel 16.1. Spelaren har också dessa extra alternativ för att ta lättnad när sådana oflyttbara tillverkade föremål är nära greenen och på spellinjen:
Boll på den finklippta delen av spelfältet: Spelaren får ta lättnad enligt Regel 16.1b om ett oflyttbart tillverkat föremål på den finklippta delen av spelfältet är:
På spellinjen och är:
Inom två klubblängder från greenen och inom två klubblängder från bollen.
Undantag – Det blir ingen lättnad enligt denna regel om spelaren väljer en spellinje som är uppenbart orimlig.

4. Djur som inte definieras som lösa naturföremål nära boll:
Ett djur som inte definieras som ett löst naturföremål får flyttas. Om bollen rubbas utgår ingen plikt och bollen måste återplaceras.

5. Integrerad del av banan. Regel 16 är inte tillämplig:
1. Alla gärdesgårdar/stenmurar.
2. Konstgjorda väggar och pålverk i ett pliktområde.

Plikt för brott mot Lokal Regel 1-5: Allmän plikt

6. Transportmedel, Regel 4.3:
Under en tävlingsrond får en spelare eller dennes caddie inte åka med någon form av transportmedel, med undantag för när det godkänts eller senare tillåtits av tävlingsledningen. En spelare som ska spela eller har spelat med plikten slag och distans har rätt att åka med transportmedel vid det tillfället. Se vidare ”Kumla GK Transportmedel 2024”.

Plikt för brott mot Lokal Regel 6: Spelaren får den allmänna plikten för varje hål på vilket denna lokala regel bryts. Om överträdelsen sker mellan två hål läggs plikten på nästa hål.

7. Speltempo, Regel 5.6:
En spelare, för vilket det är möjligt att slå ett slag, har från det att spelaren bedöms ha kunnat komma fram till sin boll;
– 60 sek från det att spelaren kommer fram till sin boll och inte haft tid att förbereda sitt slag
– 40 sek om spelaren har haft tid att förbereda sitt slag
Plikt för brott mot den lokala regeln i samma tävling:

Plikt för brott mot Lokal Regel 7: Första överträdelsen – varning, andra överträdelsen – ett slags plikt, tredje överträdelsen – den allmänna plikten, fjärde överträdelsen – diskvalifikation.

8. Scorkortsansvar i slagspel
Regel 3.3b(2) har modifierats på detta sätt: Om en spelare har lämnat in ett scorekort utan att hålresultaten har intygats av spelaren eller markören, eller båda, får spelaren den allmänna plikten (två slag). Plikten läggs på det sista hålet av spelarens rond.

Markeringar:
Följande markeringar gäller på banan: Vit – Banans gräns, Gul – Gult pliktområde, Röd – Rött pliktområde, Blå – Mark under arbete (MUA), Blå-vit eller Blå-grön – Spelförbudszon.

På vissa hål finns målade cementplattor på den finklippta delen av spelfältet. Dessa markerar avstånd till framkant av green enligt följande: Vit 200 m, Gul 150 m och Röd 100 m.

Click edit button to change this text.