Då vädret har varit bättre de senaste dagarna har banan börjat torka upp, även om delar av den fortfarande är blöt och det finns vissa vattenansamlingar. Därför tillåter vi från och med fredagen golfbilar igen. Regn väntas på söndagen och om detta blir kraftigt kan det bli aktuellt med golfbilsförbud igen, men om så blir fallet informerar vi om detta under banstatus på hemsidan. I receptionen finns ett papper som man kan få med sig när man hyr golfbil de närmaste dagarna, som visar vilka delar av banan som det kan vara bra att köra lite extra försiktigt på.

Vår uppställningsplats för husvagnar och husbilar (Kumla Golf Camp) har under en period varit stängd för inkommande fordon på grund av att de stora regnmängderna gjort det svårt att ta sig in och ut från uppställningsplatsen. Nu har det torkat upp tillräckligt för att kunna öppna upp även Kumla Golf Camp igen. Då marken just nu är mättad efter regnen är det svårt att förutse hur ytterligare regn i närtid påverkar markförhållandena, men vi hoppas att det värsta är över för den här gången.

Banan är som sagt blöt på sina ställen fortfarande, men efter omständigheterna i gott skick och spelbar. Vi har haft regnmängder på över 200 mm de senaste veckorna och vår regntåliga bana har kämpat på tappert mot naturens krafter.

Under helgen spelas klubbmästerskapen (KM). På grund av befarat regn på söndagen spelas 18 + 18 hål på lördagen i ålderskategorierna. I ”det stora KM”, d v s där klubbmästare för herrar respektive damer koras, spelas dock tävlingen över två dagar som vanligt.